۱۲ آذر ۱۳۹۸

بعد از آنکه پرده برافتد!


البته که فهم وقایع آبان ۹۸ بیش از آنکه از مسیر سخن بگذرد از مسیر تماشا می‌گذرد. گفتن به ‌کارِ زمانی می‌آید که هنوز پرده فرو نیفتاده، اما حالا کافی است چشمانمان را باز کنیم و تماشا کنیم تا بفهمیم. این است که هر چه بگویم در این باره به‌نظر نمی‌ارزد. 
گفتنی‌ها را گفته‌اند به‌کرّات. مرتبط‌ترینش ایدهٔ مصلحت دولت (با «د» بزرگ!) است که نه‌فقط با ایدهٔ مضحک «دولت به‌مثابهٔ تجسّم خیر عام» جور درنمی‌آید، که پارادوکسی را روشن می‌کند که با ایدهٔ دولت عجین است. کافی است تماشا کنیم که چطور دولت فقط به مصلحت خود، و فقط خود، می‌اندیشد و نه هیچ‌چیز دیگر.
اما فهم را بگذاریم و بگذریم و ببینیم چه می‌توانیم بکنیم در برابر این هیولا. این دیگر نه از مسیر تماشا، که از مسیر عمل می‌گذرد.

۳ نظر:

  1. عمل!!! آن هم با این خون یخ زده در رگها. چگونه!!

    پاسخحذف
  2. تحقیقات فراعلمی بنده نشان میدهد که ۹۰درصد موشهای توی خانه با تله و مرگ موش مرده اند. با این حال استفاده از گربه به شدت توصیه میشود آنهم به دو دلیل: اول اینکه توی هر خانه ای همیشه باید یک نماد بیحیایی وجود داشته باشد تا مورد نوازش قرار بگیرد؛ دوم اینکه موشها خیال کنند که دشمن اصلیشان گربه است و نفهمند که از کجا میخورند! به این طریق موشها بجای تعاون با یکدیگر برای سیرکردن شکمشان، سراغ وحدت با یکدیگر برای «براندازی گربه-هه» خواهند بود.

    پاسخحذف
  3. خیلی وقته اینجا رو آپدیت نکردیدها. یعنی هیچ حرفی با ما ندارید که درگوشی نباشه؟ تازه اینجا درگوشی‌ها رو هم می‌گفتید قبلا.

    پاسخحذف